Astronomy Photographer of the Year 2019-2021 (analiza sprzętu)
Konkurs Astronomy Photographer of the Year organizowany jest corocznie od 2012 roku przez Royal Museum Greenwich w Wielkiej Brytanii i jest prawdopodobnie najbardziej prestiżowym konkursem astrofotografii na świecie. Poniżej znajdziecie analizę dokonaną na bazie 376 zdjęć z ostatnich trzech lat (2019, 2020 i 2021), która prezentuje najczęściej używane modele kamer, teleskopów i montaży.
W 2021 roku 132 zdjęcia znalazły się w finale konkursu w 10 różnych kategoriach: Nasz Księżyc, Nasze Słońce, Ludzie i Wszechświat, Galaktyki, Astrokrajobrazy, Planety, Komety i Asteroidy, Gwiazdy i Mgławice, a także Najlepszy Nowicjusz i Młody Fotograf. Pojawiła się również kategoria polegająca na wykorzystywaniu publicznie dostępnych danych ze źródeł takich jak NASA. Oczywiście te ostatnie nie zostały uwzględnione w zestawieniu, ponieważ nie powstały przy użyciu amatorskiego sprzętu.
Łącznie z trzech lat mamy 376 zdjęć, które możemy przeanalizować pod kątem użytego sprzętu (118 zdjęć z 2019 roku, 126 z 2020 roku i 132 z 2021 roku). Kategorie zmieniają się nieznacznie każdego roku, dlatego aby uprościć analizę, zostały podzielone na trzy duże zestawy: zdjęcia krajobrazu, głębokiego nieba oraz obiektów Układu Słonecznego. Podział obrazów na takie kategorie jest konieczny, ponieważ różne konfiguracje sprzętowe są używane do różnych rodzajów astrofotografii.
W ten sposób otrzymujemy:
- 138 przykładów astrofotografii krajobrazowej. Obrazy Drogi Mlecznej i śladów gwiazd (startrails) – z krajobrazem Ziemi stanowiącym element obrazu (w tym zorzy polarne).
- 126 zdjęć głębokiego nieba. Obiekty głębokiego nieba, takie jak galaktyki i mgławice czy gromady.
- 112 zdjęć Układu Słonecznego. Obejmuje główne planety i obiekty w naszym Układzie Słonecznym, w tym Słońce i Księżyc.
Warto również zwrócić uwagę na pewne „niuanse” mające nieznaczny wpływ na wyniki:
- Niektórzy autorzy posiadają w zestawieniu więcej niż jedno zdjęcie, dlatego mogą używać tego samego sprzętu więcej niż raz i będą uwzględnieni w wynikach więcej niż raz.
- Niektórzy mogą również używać więcej niż jednego aparatu lub obiektywu do wykonania jednego zdjęcia, w takich przypadkach oba urządzenia są liczone w wynikach.
- Niektóre szczegóły dotyczące sprzętu nie zawsze są jasne, np. różne nazwy używane dla tego samego sprzętu lub producent nie został wymieniony itp. W takich przypadkach dołożono starań w znalezieniu właściwej marki/modelu.
- Czasami brakuje informacji o sprzęcie, na przykład nie wspomniano o zastosowanym trackerze, mimo że wymagałby tego podany czas ekspozycji.
- Niektóre aparaty mogły zostać zmodyfikowane pod kątem astrofotografii.
- Kategoria innowacji w obrazach obejmuje obrazy, które zostały przetworzone z publicznie dostępnych danych dostarczanych przez teleskopy kosmiczne, takie jak Hubble. Nie zostały one uwzględnione w analizie sprzętu, ponieważ nie stanowiłoby to użytecznego porównania.
- Niektórzy fotografowie użyli domowych (ATM) montaży lub teleskopów, które zostały pominięte w wynikach.
- Kamera FLIR Grasshopper łączy sensory CCD i CMOS, więc jest liczona do obu kategorii.
KLUCZOWE WYNIKI
- Rodzaje kamer/sensorów
Zestawienie dzieli się na 55% prac wykonanych przy użyciu lustrzanek cyfrowych lub aparatów bezlusterkowych (205 zdjęć) i 45% przy użyciu dedykowanych kamer astronomicznych CCD/CMOS (169 zdjęć). W dużej mierze odzwierciedla to różne rodzaje astrofotografii, ponieważ dedykowane kamery astronomiczne mogą być używane tylko do głębokiego nieba i fotografii planetarnej, podczas gdy lustrzanki cyfrowe i aparaty bezlusterkowe mogą być używane również w astrofotografii krajobrazowej.
Lustrzanki cyfrowe są (nadal) zdecydownie najczęściej używanym rodzajem kamer.
- Marki i modele
- W porównaniu producentów, Canon nieznacznie prowadzi z Nikonem i ZWO. Zajmujący czwartą pozycję Sony cieszy się dwukrotnie mniejszą popularnością niż każdy z powyższych.
- Canon, Nikon i Sony są jedynymi producentami lustrzanek cyfrowych i aparatów bezlusterkowych w pierwszej dziesiątce. Reszta to producenci dedykowanych kamer astronomicznych, z ZWO jako zdecydowanym liderem.
- Jeśli chodzi o konkretne modele aparatów, Canon EOS 6D był najczęściej używanym aparatem astrofotograficznym w ciągu ostatnich trzech lat, z 37 zdjęciami na liście (10% wszystkich zdjęć).
- ZWO ASI174MM jest najczęściej używaną dedykowaną kamerą astronomiczną, wyprzedzając ZWO ASI1600MM.
- Canon EOS 5D Mark IV, Nikon D750 i Nikon D850 dopełniają pierwszą szóstkę. Wszystkie z nich to lustrzanki cyfrowe z matrycą pełnoklatkową.
- Ekspansja „bezlusterkowców”
- Liczba zdjęć wykonanych przy użyciu aparatów bezlusterkowych rośnie z roku na rok (z 12 do 17% na przestrzeni 3 lat), a modele Sony dominują w tej części rynku – 67% wszystkich zdjęć wykonanych bezlusterkowcami to modele Sony (Nikon 14%, a Canon 11%).
- Sony A7R III jest najpopularniejszym aparatem bezlusterkowym w zestawieniu.
- Nikon Z6 jest najpopularniejszym modelem bezlusterkowca firmy innej niż Sony, a Canon EOS R jest najczęściej używanym bezlusterkowym modelem Canona.
- Fotografia głębokiego nieba
- ZWO jest wiodącym producentem na naszej liście, na drugim miejscu SBIG (Santa Barbara Instrument Group).
- FLI (Finger Lakes Instrumentation) i QSI (Quantum Scientific Imaging) również z niemałym powodzeniem produkują dedykowane kamery astronomiczne do obrazowania głębokiego nieba.
- ZWO ASI1600MM to najczęściej używana kamera w fotografii DS na liście.
- Wszechstronny (i najbardziej popularny w ogóle) Canon EOS 6D jest również odpowiedni do zdjęć głębokiego nieba.
- Pozostałe kamery w czołówce, to wysokiej jakości dedykowane astronomiczne kamery CCD
- Fotografia Układu Słonecznego
- Podobnie jak w przypadku fotografii głębokiego nieba, ZWO przoduje w zestawieniu producentów kamer użytych do obrazowania obiektów Układu Słonecznego. ZWO ASI174MM jest w najczęściej używanym modelem, wyprzedzając ZWO ASI178 i ZWO ASI290.
- Ponownie Canon EOS 6D reprezentuje lustrzanki cyfrowe.
- Teleskopy
- 189 zdjęć z listy zostało wykonanych przy użyciu teleskopów. Wszystkie z nich były obrazami głębokiego nieba lub planet.
- Teleskopy Celestrona były najczęściej używanymi w ciągu ostatnich trzech lat konkursu, a ich modele zostały wykorzystane przy okazji 42 zdjęć (22% wszystkich zdjęć wykonanych za pomocą teleskopów).
- Celestron (podobne do Sky-Watchera, który zajmuje trzecie miejsce) oferuje teleskopy z całej gamy, od modeli podstawowych (budżetowych) po zaawansowane.
- Większość pozostałych producentów na liście to marki specjalistyczne, oferujące teleskopy na wysokim poziomie. Drugim producentem odnoszącym największe sukcesy w zestawieniu jest Takahashi z Japonii. Na czwartym miejscu znajdziemy PlaneWave Instruments, który sprzedaje bardzo zaawansowany sprzęt przeznaczony do obserwatoriów.
- Najczęściej używanym modelem teleskopu jest Takahashi FSQ-106ED – apochromatyczny kwadruplet przystosowany do astrofotografii.
- W pierwszej szóstce najczęściej używanych teleskopów znajdują się trzy modele Celestrona. Wszystkie z nich to katadioptryczne teleskopy Schmidta-Cassegraina (SCT), stosunkowo uniwersalne modele, które mogą być wykorzystywane zarówno do astronomii (obserwacji), jak i astrofotografii.
- Stosunkowo niedrogi Sky-Watcher 8” (200/800) został użyty w przypadku sześciu zdjęć.
- Montaże
- Montaż teleskopu został sprecyzowany w opisach 186 zdjęć z ostatnich trzech lat. Wszystkie z nich były obrazami głębokiego nieba i planet (niewielkie trackery użyte w fotografii krajobrazowej zostały umieszczone w innej kategorii).
- Sky-Watcher jest zdecydowanie najbardziej popularnym producentem montaży na liście, a prawie jedna trzecia wszystkich wymienionych montaży to modele tej marki.
- Sky-Watcher EQ6 Pro jest najczęściej używanym modelem (27 zdjęć – 15% zdjęć wykonanych przy użyciu montażu). W rzeczywistości jest to dość stary montaż, zastąpiony przez Sky-Watcher EQ6-R Pro (użyty przy 5 zdjęciach).
- Podobnym przypadkiem jest Sky-Watcher NEQ 6 Pro (10 zdjęć).
- Na drugim miejscu plasuje wysokiej klasy montaż Software Bisque Paramount ME II, a w pierwszej piątce znajdziemy jeszcze nieprodukowany już Astro-Physics Mach1GTO.
- Krajobraz
- Jeśli spojrzymy na to, jakie modele aparatów były z powodzeniem wykorzystywane do astrofotografii krajobrazowej w ciągu ostatnich trzech lat, okazuje się, że Canon EOS 6D ponownie jest w ścisłej czołówce (pierwszy).
- Drugim jest Canon EOS 5D Mark IV, a następnie Nikon D750 i Nikon D850.
- Sony A7 III to najczęściej stosowany aparat bezlusterkowy do astrofotografii krajobrazowej.
- Trackery (mini-montaże paralaktyczne) zostały użyte w 19 fotografiach. Około połowa z nich powstała przy pomocy montażu SW Star Adventurer, chociaż prawie taką samą ilość wykonano łącznie za pomocą dwóch modeli iOptrona: SkyTracker Pro i SkyGuider Pro.
- MoveShootMove został użyty na dwóch zdjęciach i oba znalazły się na liście 2021, odzwierciedlając jego niedawne wejście na rynek.
Mam nadzieję, że zestawienie będzie dla Ciebie w jakiś sposób przydatne, niezależnie od Twojego podejścia i obyciu w astrofotografii. Trzeba pamiętać, że nie jest precyzyjne badanie naukowe, ponieważ jest oparte na stosunkowo niewielkiej ilości danych.
Należy również zaznaczyć, że większa reprezentacja w zestawieniu niekoniecznie oznacza, że sprzęt jest „lepszy”. Może to również świadczyć o tym, że jest bardziej przystępny cenowo i dostępny dla większej liczby osób. Bardzo istotnym czynnikiem będzie również doświadczenie i umiejętności astrofotografów, którzy przy użyciu gorszej jakości zestawów są w stanie wykonać zdjęcia zdobywające uznanie w konkursach jak Astronomy Photographer of the Year.
Cały wpis powstał na bazie:
https://skiesandscopes.com/astronomy-photographer-of-the-year/
233 views
Rewelacyjne opracowanie, jednak miałem nadzieję, że na końcu znajdę informacje o topowych obiektywach używanych w astrofotografii krajobrazowej.
No i pytanie Paether do Ciebie. Czym focisz? Pamiętam kilka twoich kadrów krajobrazu i powiem, że niczego sobie.
Pozdrawiam.
Dzięki za miłe słowa 🙂 Też miałem taką nadzieję przeglądając wpis „źródłowy”. Może trzeba własnoręcznie przejrzeć te zdjęcia? 😉
Przez bardzo długi czas używałem skromnego Nikona D5100, zwykle z Tokiną 11-16 f/2.8, a czasem z Nikkorem 35mm. Tak się składa, że niedawno wymieniłem wszystko i teraz jest to Nikon D610 + Samyang 14 f/2.8 i Tamron 24-70 f/2.8. Ostatnie 6 zdjęć w „galerii” jest już z obecnego zestawu 😉
Pozdrawiam!